Inrikes.

2017-12-05 11:10
Stockholms stad har kartlagt flygutsläppen från stadens invånare. Bild: Christine Olsson/TT
Stockholms stad har kartlagt flygutsläppen från stadens invånare.

Stockholmarnas flyg smutsigare än bilen

Stockholmarnas flygande smutsar ner miljön betydligt mer än deras bilåkande. 20 procent mer om bara bränslet tas med i beräkningen. Och betydligt mer om alla flygets utsläpp räknas in.

Men staden står maktlös och hoppas på opinionsbildning som motkraft.

20 procent. Så mycket mer koldioxid släpper stockholmarna ut via sina flygresor än via sitt bilåkande. Det visar en ny rapport från Stockholms stad där flygutsläppen från stadens invånare kartlagts.

I rena siffror handlar det om flygande för 1 100 kilo koldioxid per invånare och år, jämfört med 920 kilo koldioxid för samma stockholmares bilresor.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


Dubbla utsläppen

Siffrorna från Stockholms stad inkluderar bara förbränning av flygbränsle, inte utsläpp av kväveoxider samt kondensstrimmor och flyginducerad molnighet, vilket betyder att den slutliga klimateffekten från stockholmarnas flygande är ännu större, upp till dubbelt så stor, enligt forskning från Chalmers tekniska högskola i Göteborg som rapporten refererar till.

En som vill förbjuda alla inrikes tjänsteresor med flyg är Katarina Luhr, miljöpartistiskt miljöborgarråd i Stockholms stad. Bland annat för att:

– Jag vill förbjuda inrikes tjänsteresor med flyg. Vi har ett mål att vara fossilfria 2030, då kan vi inte hålla på att flyga inom Sverige. Till Göteborg är det självklart att inte flyga eftersom tåget inte tar längre tid, och till Malmö kan man ta nattåg. Det är fullt rimligt att ta tåget till båda destinationerna, sa Katarina Luhr nyligen till Dagens Nyheter.

Mest privata resor

Majoriteten av resorna är privatresor. Endast en tredjedel av är tjänsteresor, och när det gäller stadens eget flygresande står denna för bara en procent av de totala utsläppen. Följaktligen konstateras att staden har liten möjlighet att påverka utsläppen, särskilt eftersom tjänsteresor oftare är inrikes sådana.

Stadens intention är därför i första hand att förändra stockholmarnas attityder kring flygande.

– Vi tycker inte att man ska sluta flyga, utan man kanske ska fundera på hur man reser. Gör man några onödiga resor, hur ofta reser man, kan man göra en längre resa i stället för flera korta? Det är kunskap vi vill föra ut till stockholmarna, säger projektledaren Charlotta Porsö vid miljöförvaltningen Stockholms stad till Ekot.

Svenskarnas flygvanor

Statliga svenska myndigheter har de senaste åren flugit för mellan 270 och 290 miljoner kronor årligen. Enligt Statens inköpscentral finns det inga indikationer på att efterfrågan minskar på flygresor.

De mest trafikerade sträckorna avseende myndigheters tjänsteflygningar var 2015 Bromma-Malmö, Arlanda-Luleå och Arlanda-Umeå.

Förutom att de mesta flygresorna är privata är dessa också längre. Privatresenärer flyger ungefär 20 procent längre inrikes jämfört med tjänsteresenärer, medan privatresenärer flyger ungefär 30 procent längre utrikes jämfört med tjänsteresenärer.

Utsläpp av växthusgaser

Inrikes: 180 kg CO2 per resa

Utrikes: 1 070 kg CO2 per resa

15

Så många procent av privat-resenärernas flygresor var inrikes, att jämföra med

35 procent av tjänste-resenärernas.

80

Så många procent av stockholmarnas flygresor gick till en destination utomlands.

50

Så många miljoner avresor väntas Stockholm stå för år 2040, att jämföra med omkring 30 miljoner i dag.